Op onze reis door azië reden we nu al zo'n 25.000 km. Onderweg passeerden we vele, vele voertuigen. Soms waren de voertuigen zelf, of de bestuurders de bron van ons kijkgenot, maar meestal waren het echter de vrachten. Vreemde vrachten; niet alleen om dat ze van aziatische oorsprong waren, maar meestal omdat ze voor ons op het voertuig in kwestie niet thuishoorden.
Vooralleer onze top drie samen te stellen hieronder enkele favoriete smaakmakers; opgesplits in de voor u bekende en onbekende categoriën.
voetgangers
* keukentafel + vier stoelen, nepal
* dubbel gasfornuis + keukentafel + gasfles, nepal
* zieke volwassene in mand op rug, nepal
fietsladingen
* TV, india
* kartonnen dozen van grote ijkasten, vietnam
* bed (metaal, 0,8 x 2,0m op hoofd van bestuurder), lahore, pakistan
* 720 eieren, india
* bamboe (10 m), vietnam
* bananenboom, india
* drie kinderen (6 jaar) op buis
* jongen 12 jaar rechtstaand op buis
* complete inboedel van de plastiekshop, vietnam
* aluminium potten en pannen (volledige winkel), vietnam
* rieten manden opeengestapeld tot groot wiel (diameter 2 m), 2stuks links en rechts van bagagedrager, phom penh, cambodia
fietsriksjas en aanverwanten
* 15 schoolkinderen + chauffeur, dehli, india
* vrachtwagenbanden (6 stuks), india
* glazen kast (hoogte 2 m), bestuurder kijkt door de kast, india
ossekarren en kamelenkarren
* autobanden, india
* gasflessen, india
mottesiekelladingen
* glasplaat (1,5 x 1,5 m), india, vietnam
* kruiwagen (passagier houdt de kruiwagen vast en laat die bollen aan 50 km per uur), vietnam
* familie (pa, ma en vijf (ja 5 kinderen)), vietnam
* vrachtwagenband (10 x 20, rond buik van chauffeur), vietnam
* betonijzer 12 meter, samengevouwen rond middel van passagier, slepen over de grond, 6 stuks diameter 10, india
* chauffeur + vrouw + volwassen varken, 200 kg, met poten omhoog, zonder speciale portebagage, cmabodja
* kinderen 10 jaar, vier (chauffeur inbegrepen),, iran
pruttelkarren
* alles
mottesiekelriksjas
* alles
tuktuks, jumbo's en
* alles
prutteltrucks
* alles
personenauto's
* minister, goa, india
jeeps
* 40 volwassenen, helft op dak, landrover 109, pakistan
pickup's
* gouden boeddha (hoogte 2m), thailand
* intredende monnik met vader en moeder op plastieken stoelen in laadbak, thailand
* 10 monikken, oranje in laadbak, thailand
* smokkelwaar verpakt per 50 kg + zelfde hoeveelheid dragers, iran
* buffels, 4 stuks, 300 kg, thailand
songthaws (pickup's tot camionettes)
* veel volk
bussen
* varkens (twee lagen in valiezenlaadruimte, gaas i.p.v. kofferdeksel), vietnam
* schapen, kudde 60 stuks, pakistan
* op portebaggage, alles die door twintig man kan gedragen worden, india
vrachtwagens
* hypermoderne windmolen (type pathoekeweg), india
* olifant (los op kipbak), chennai, india
* hooi (om appels te verpakken), hoogte 6 meter, breedte 5 meter, pakistan
treinen
* fietsen aan zijkant vastgebonden, india
bootjes
* inboedel van restaurant op piepklein bootje, parfun pagode, vietnam
* winkel, damnoen saduak, thailand
* ijsblokken (in volle zon), vietnam
speedboten
* mannen met motohelmen, omdat ze zo snel onder de veel te lage bruggen gaan, bangkok, thailand
vaarmanden
* vissers, vietnam
en nu onze favoriete top drie
1. mottesiekelladingen : chauffeur + vrouw + volwassen varken, 200 kg, met poten omhoog, zonder speciale portebagage, cambodja
2. fietsladingen : bed (metaal, 0,8 x 2,0m op hoofd van bestuurder), lahore, pakistan
3. vrachtwagens : olifant (los op kipbak), chennai, india